Škoda testează intens interacțiunea utilizatorilor cu funcțiile mașinilor, analizând comportamentul acestora pentru a îmbunătăți experiența la volan. Cercetarea UX evaluează nevoile și preferințele șoferilor, măsurând timpii necesari pentru diferite sarcini, precum găsirea unui playlist preferat sau utilizarea comenzilor de aer condiționat. Datele sunt colectate atât prin simulatoare, cât și din mașini reale, iar cercetătorii analizează cât de intuitive și eficiente sunt funcțiile. Rezultatele sunt folosite pentru dezvoltarea unor soluții adaptate nevoilor reale ale utilizatorilor.
Controlul aerului condiționat și designul volanului sunt exemple ale acestei cercetări. Datele colectate au arătat că utilizarea ecranelor tactile pentru ajustarea temperaturii este mai lentă și distrage atenția, astfel că Škoda a ales să implementeze comenzi rotative. De asemenea, prin analizarea frecvenței cu care utilizatorii folosesc diferite butoane, echipa a optimizat poziționarea acestora pe volan. Testele sunt completate cu feedback direct de la utilizatori și măsurători obiective, cum ar fi direcția privirii în timpul conducerii.
Inteligența artificială joacă un rol crucial în procesarea volumelor mari de date colectate. AI poate organiza și analiza informațiile rapid, oferind răspunsuri clare despre utilizarea funcțiilor, cum ar fi controlul vitezei de croazieră sau alte elemente din vehicul. Aceste tehnologii permit cercetătorilor să înțeleagă mai bine comportamentul utilizatorilor și să dezvolte soluții mai sigure și mai eficiente. Totodată, datele colectate sunt protejate și utilizate doar cu consimțământul voluntar al participanților.
Testele sunt realizate atât cu ajutorul simulatoarelor, cât și pe poligoane sau în mașini reale. Participanții sunt observați în timp ce îndeplinesc sarcini și își exprimă opiniile despre dificultăți sau avantaje. Spre exemplu, măsurătorile au arătat că utilizarea ecranelor tactile pentru ajustarea temperaturii poate distrage șoferii o secundă mai mult decât comenzile fizice, ceea ce echivalează cu 36 de metri parcurși fără a privi drumul. Acest tip de informații fundamentale ghidează deciziile de design și prioritizarea funcțiilor.
Află mai multe pe site-ul Skoda.