CE ESTE PROGRAMUL RABLA SI CARE SUNT OBIECTIVELE?
În baza Programului Rabla, Guvernul României susține înnoirea parcului auto, prin acordarea unei prime de casare pentru mașinile care îndeplinesc anumite condiții. Programul Rabla are două componente – Rabla Clasic și Rabla Plus, condițiile și termenele fiind prevăzute de Ghidul de finanțare a PSIPAN 2020-2024 și Ghidul de finantare din 2020 a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024.
Tichetul RABLA Clasic
În ediţia de anul acesta, finanţarea acordată în cadrul Programului Rabla Clasic se menţine la 7.000 de lei prima de casare, respectiv 10.000 lei în cazul predării a două autovehicule uzate.
Tipuri de tichete Rabla PLUS
În cazul în care vrei să optezi pentru o mașină 100% electrică sau Plug-in Hybrid (PHEV), prin Programul Rabla Plus** poți beneficia de :
· O prima de casare de 13.000 de lei la casarea unui singur autoturism cu vechime de peste 6 ani, in vederea achizitiei unui autoturism nou, de tip Plug-in Hybrid (PHEV), cu emisii de maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP;
· O prima de casare de 25.500 de lei la casarea unui singur autoturism cu vechime de peste 6 ani, in vederea achizitiei unei mașini cu propulsie 100% electrică sau a unei mașini noi cu pilă de combustie cu hidrogen, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, cu conditia ca valoarea autovehiculului pur electric sa nu depaseasca suma de 70.000 euro, cu TVA inclus.
Achiziționarea unui autovehicul nou in cadrul Programului Rabla este posibila doar in cazul in care casezi un autoturism vechi.
PROCESUL PENTRU A BENEFICIA DE PROGRAM RABLA
1. Înscrierea în Programul Rabla
Pentru a te înscrie în Programul Rabla trebuie să iei legătura cu dealerul tău, înscrierea fiind făcută de către acesta, în mod electronic, direct în aplicația PSIPAN. Pentru această operațiune vor fi necesare datele beneficiarului (persoana care achiziționează autovehiculul), datele proprietarului de rablă (în cazul în care sunt persoane diferite) și datele referitoare la vehiculul ce urmează a fi casat.
2. Documentele necesare pentru înscrierea în Programul Rabla
Actul de identitate, în copie certificată „conform cu originalul”, atât pentru beneficiar, cât și pentru proprietarul rablei (se va prezenta si actul de identitate in original in vederea identificării beneficiarului și proprietarului rabla). În situaţia în care dreptul de beneficiu asupra primei de casare se transmite de la sau către o persoană juridică, vor fi depuse documentele:
a) actul de identitate al reprezentantului legal/actul de identitate al persoanei împuternicite/delegate/desemnate să înscrie proprietarul, să predea spre casare autovehiculul uzat, să radieze autovehiculul uzat şi să achiziţioneze autovehiculul nou, în termen de valabilitate, în copie certificată „conform cu originalul”;
b) actul de împuternicire/delegare/desemnare a persoanei care înscrie proprietarul, predă spre casare autovehiculul uzat, radiază autovehiculul uzat şi achiziţionează autovehiculul nou, în copie, dacă este cazul;
c) actul de înfiinţare/certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor/certificatul de înregistrare în registrul comerţului, în copie certificată “conform cu originalul”;
Certificatul de înmatriculare al mașinii casate prezentat în copie legalizată;
Cartea de identitate a mașinii casate în copie legalizată;
Certificate de atestare fiscală, în original, în copie legalizată sau emise și comunicate prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în termen de valabilitate, eliberate de către direcțiile de taxe și impozite locale din cadrul primăriilor de pe raza unde domiciliază atât proprietarul rablei cât și cumpărătorul noului autovehicul, rezultând faptul că nu au datorii la bugetul de stat. Pe certificatul fiscal al proprietarului trebuie specificat că are în proprietate rabla ce urmează a fi casată.
Declaraţie pe propria răspundere a proprietarului rablei prin care îşi exprimă în mod neechivoc opţiunea de a păstra beneficiul asupra primei de casare şi de a achiziţiona în nume propriu un autovehicul nou sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere a proprietarului rablei privind cedarea dreptului de beneficiu asupra primei de casare şi declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului prin care se obligă să achiziţioneze autovehiculul nou.
*În cazul unor situaţii particulare precum si in situatia proprietarului/solicitantului acceptat persoana juridica, în afara documentelor prevăzute mai sus, vor fi prezentate și alte documente, după caz, în conformitate cu Ghidul de finanțare a PSIPAN 2020-2024 și Ghidul de finantare din 2020 a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024.
3. Casarea mașinii vechi
După ce dealerul tău confirmă validarea în aplicația PSIPAN, proprietarul mașinii uzate trebuie să se prezinte la un centru autorizat Remat cu mașina pentru casare (lista centrelor autorizate poate fi găsită aici) si nota de inscriere, care este valabila 300 de zile (cu exceptia anului 2024, cand valabilitatea acesteia nu poate depasi 25 noiembrie), pana cel mai tarziu in momentul emiterii facturii vehiculului nou. După finalizarea procesului de casare, se va elibera certificatul de distrugere a autovehiculului vechi.
4. Radierea din circulație a mașinii casate
După casare, proprietarul are obligația să radieze vehiculul vechi la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
5. Prezentarea dovezii de radiere
Ulterior, proprietarul automobilului casat trebuie să prezinte la dealer certificatele de distrugere și dovada radierii mașinii vechi, pana cel mai tarziu la momentul emiterii facturii pentru noua masina.
6. Finalizarea procesului și achiziția mașinii noi.
Condiții de casare
Casarea trebuie făcută după începerea Programului Rabla, doar în rețeaua de centre autorizate.
Pentru ca o mașină să fie eligibilă în Programul Rabla trebuie să aibă o vechime minimă de 6 ani (cu excepția vehiculelor aflate în proprietatea unei unități administrativ-teritoriale sau a unei instituții publice).
Vehiculul uzat trebuie să fie înmatriculat în România de cel puțin 6 ani.
Mașina trebuie să conțină componentele esențiale funcționării: motor, caroserie, roți etc.