IVET Show Car prezintă 20 de idei pentru utilizarea materialelor sustenabile. Bare de protecție reciclate, părți de panouri realizate parțial din ulei de prăjit reciclat sau covoare realizate din saltele vechi ar putea curând să fie folosite în producția de serie a modelelor Škoda.
Škoda utilizează deja pe scară largă materiale reciclate și reciclabile în mașinile sale. Cu toate acestea, compania lucrează constant pentru a încorpora mai multe, nu doar pentru a respecta legislația europeană viitoare, ci și pentru a fi un pionier în sustenabilitate în industria auto și pentru a realiza o reducere cât mai mare a amprentei sale de carbon și a consumului de combustibili fosili.
Al doilea studiu IVET Show Car arată câțiva pași făcuți în direcția acestui obiectiv. De data aceasta, studiul este bazat pe modelul de producție Škoda Enyaq. În timp ce studiul anterior a prezentat utilizarea materialelor naturale, conceptul actual se concentrează pe utilizarea maximă a materialelor reciclate și reciclabile.
Majoritatea soluțiilor sustenabile prezentate vor ajunge în producția de serie
Conceptul mașinii prezintă astfel utilizarea materialelor în locuri care nu sunt de obicei vizibile pentru client, motiv pentru care i s-a dat un design interior deschis, cu structura unor părți vizibilă. Škoda a lucrat cu furnizorii săi pentru a dezvolta soluțiile, iar conceptul mașinii în sine a fost dezvoltat pe parcursul mai multor luni în cooperare între departamentul de dezvoltare a materialelor, departamentul de design și atelierul de prototipuri. Chiar și mașina folosită pentru a construi conceptul este reciclata.
Materialele reciclate sunt folosite pentru a reduce zgomotul de la bordul mașinii, de exemplu
Comparativ cu un Enyaq de producție obișnuit, conceptul de mașină are mai mult decât dublul cantității de plastic reciclat. Motivul principal pentru utilizarea materialelor reciclabile este reducerea amprentei de carbon a mașinii.
Soluții sustenabile
Mai puține materiale diferite înseamnă reciclabilitate mai simplă
Una dintre soluțiile interesante pe care mașina le prezintă în mai multe locuri este un nou concept de material multistrat, pe care constructorul auto îl numește mono-material. Ideea este că tapițeria în multe zone ale mașinii, cum ar fi scaunele, ușile sau părți ale bordului, constă adesea din până la trei straturi de materiale diferite care sunt lipite împreună, făcându-le imposibil de reciclat. Esența mono-materialului este că toate straturile sunt chimic același material, doar fabricate cu o tehnologie diferită, astfel încât să aibă proprietăți diferite necesare de Škoda în fiecare strat.
Straturile, ambele realizate din sticle PET reciclate, sunt lipite împreună cu aceeași bază adezivă, astfel încât tapițeria poate fi reciclată ca un întreg. Dintr-un punct de vedere practic și funcțional, utilizatorul nu va putea să facă diferența între materialele reciclate și cele convenționale.
Panourile de ușă pot fi chiar făcute din pahare de iaurt
Utilizarea așa-numitelor plastice post-consum, adică plastice utilizate care ajung ca deșeuri, este de asemenea fundamentală pentru studiul IVET Show Car. În conceptul de mașină, acestea sunt reprezentate de plastice fabricate folosind conținutul „coșurilor galbene” și, de asemenea, saltele de poliuretan sau baterii auto uzate, de exemplu. Studiul are capace pentru arcurile roților, un suport de închidere a capotei și un capac al canalului de apă sub parbriz realizate din capace de baterii auto din plastic. Saltelele sunt folosite pentru amortizarea podelei sau izolarea fonică. Deșeurile din coșurile de plastic, cum ar fi paharele de iaurt, sunt folosite pentru panourile interioare ale ușilor.
Chiar și uleiul și cauciucul pot fi reciclate
Conceptul IVET Show Car folosește, de asemenea, unele idei foarte neconvenționale sau care nu au putut fi implementate până acum. „Până de curând, era aproape imposibil să reciclezi părți vopsite. Acum avem un bare de protecție realizată cu un procent mare de material din bare de protecție vechi,” spune Lukáš Zuzánek, inginer de dezvoltare pentru materiale sustenabile, descriind o altă inovație în utilizarea plasticului reciclat. Materialul folosit pentru protecția pragului mașinii este realizat din ulei de prăjit reciclat. Iar garnitura de cauciuc a ușii este făcută din cauciuc reciclat – care până recent era extrem de greu de reciclat. „Acum, totuși, tehnologia permite devulcanizarea cauciucului, apoi pregătirea unui nou granulat și producerea de cauciuc vulcanizat nou,” explică Zuzánek.
IVET Show Car
IVET înseamnă „inovační veletrh”, adică târgul intern anual de inovație al Škoda, unde compania prezintă noi idei și inovații angajaților săi, care pot sau nu să ajungă în producția de serie. Sustenabilitatea a fost tradițional una dintre temele târgului și inovațiile în sine, iar multe dintre ideile prezentate la târg sunt deja folosite în mașinile standard. Producătorul auto ceh a prezentat public unele dintre idei în 2022 cu primul așa-numit IVET Show Car, bazat pe modelul Octavia. Acea mașină a prezentat utilizarea materialelor cu origine naturală: părți folosite în diverse locuri, în special în interior, folosind astfel fibre de sfeclă de zahăr, de exemplu, iarba Miscanthus, fibre de alpaca și lână virgină, precum și alte materiale. Al doilea IVET Show Car, bazat pe Enyaq, a fost dezvăluit angajaților companiei la sfârșitul anului 2023 și este acum prezentat publicului. „De data aceasta, ne concentrăm principal pe creșterea conținutului de materiale reciclate și pe realizarea pieselor mai ușor reciclabile,” sugerează Petr Kraus de la Škoda Technical Development.